lördag 27 augusti 2011

Multiarenan Kygelvallen


Fotboll, brännboll, hästhoppning, skidåkning, fester... Kygelvallen längs upp på Hian har länge varit ett centrum för sport och fritid i byn Knåda. Framöver kommer fler inlägg om platsen men denna gång visar jag bilder från en familjedag med en skolklass för 30 år sedan.

Klass ett och två i Knåda skola 1980 (rätta mig gärna) skulle ha en familjedag och mina föräldrar samt Peter Wesths föräldrar var klassföräldrar som ansvarade för att hitta på något. Vad vi gjorde har jag glömt, kanske brännboll? Bilderna hjälper mig att minnas att vi i alla fall åt korv.

Instamatic035.jpg
Björn Eriksson


Jag minns också att Per Berglund blev idol när han täljde till snygga sälgpipor som vi spelade på.

Instamatic028.jpg
Per Berglund och bakom honom sitter Örjan Berglund. Till höger ser man klubbstugan som tidigare stod vid planen på Kygelvallen.

Förmodligen hade vi någon form av tävling för pappa tillverkade medaljer av ett avblåst äppelträd genom att kapa tunna skivor av några grenar och sätta fast ett band på dem.

Instamatic038.jpg

Ytterligare ett par bilder finns här.
Vad minns du från Kygelvallen? De flesta Knådabor, och många andra, har fina minnen från platsen. Dela gärna med dig!

Text: Kristoffer Jäderberg
Foto: Margareta Åsblom (skulle jag tro)

1 kommentar: