söndag 5 februari 2012

Gamla skolbilder

Här kommer några bilder som Knådaintresserade kan gå lös på. De föreställer gamla skolan som idag är bland annat matsal och lärarrum och bilderna är troligen tagna 1905. Jag har fått ta del av bilderna med hjälp av Göran Stigsson som i sin tur fått dem av Rolf Edeborg. Fotografen är Jonas "Jonke" Vängborg från Mångs i Vängsbo.

09_03 Knåda skola omkr 1905.jpg
Skolans elever samlade för en bild en gång för länge sedan.

09_02 Knåda skolhus omkr 1905.jpg
Lägg märke till unionsflaggan. Ladan till höger finns inte längre på plats men huset där borta, kan det vara Godins?

09_01 Knåda skolhus omkr 1905.jpg

Foto: Jonas Vängborg

5 kommentarer:

  1. Jag minns inte riktigt när den här byggnaden gjordes om.
    Men 1956 minns jag att den första skolmaten serverades här. Det var en dag fylld med spänning. Tänk att slippa ta med sig matsäck. Den dagen serverades varm soppa. På övre våningen var det lärarbostäder.
    "Vattenklosetter" fanns det naturligtvis inte, då fick vi nöja oss med utedass.
    Tack än en gång Kristoffer.
    / Margit

    SvaraRadera
  2. Hej
    1955 eller-56 serverades första skolmåltiden i den här byggnaden. (Jag minns inte riktigt säkert årtalet eller om det var den senare byggnaden) Men iallafall var det en mycket spännande dag att inte behöva ta matsäck med sig, vi skulle få mat på skolan. Den dagen serverades soppa, och det var den godaste soppa jag någonsin ätit. Matsalen var till vänster när man kom in i farstun.
    / Margit

    SvaraRadera
  3. Trevligt minne Margit! Undras om någon hade kameran med den där dagen med den goda soppan.
    Kristoffer

    SvaraRadera
  4. HEJ

    Jag tror att det var mycket tidigare man börja servera mat där.
    Det var bara i början av läsåret man fick ta med egen mat innan
    Edit Östergrens och den andra damen som jag inte kommer ihåg vad hon hette hade gjort inköp och planerat för året.
    Vi hade med 5 liter lingon till matbespisningen vi fick en dag ledigt för att kunna plocka.

    SvaraRadera
  5. hej.
    jag gick i Knåda 1948 - 1954. dom första åren hade vi masäck. sedan var det bespisning i godtemplarhuset, kanse 1950, dit vi fick gå. matbespisning i Knåda från 1952 tror jag, för näv skulle spola is 1953 på skolgården blev mattanterna arga på oss. vattnet tog slut så vi fick sluta spola, detta avr 1953.
    hälsningar olle@olpers.se

    SvaraRadera