fredag 27 april 2012

Kolmila häre Magnus Olle

Jodå, det kolas än i Knöa! Magnus Olle har flyttat för länge sedan men det händer mycket på hans tomt numera.
Sedan Östanbäckens skotersällskap inledde sitt arrende av Magnus Olles koja har det varit mycket aktiviteter på Knöahian. Nordlunds Anders & Co har gjort ett jättejobb med att renovera kojan (vilket jag kommer att återkomma till) och sällskapet är uppfinningsrika nog för att komma på alla möjliga aktiviteter. Senaste veckan har en kolmila varit dragplåstret.
Nordlunds Johan var med redan när Ståhls David kolade uppe vid Kygelvallen för ett tiotal år sedan och det var även Johan, med sina kolmilekunskaper, som basade för kolningen denna gång. Många andra kolentusiaster har varit med och hjälpt till och några av dem syns på bilderna.
Tanken är att denna mila ska följas av flera och vi som inte vill smutsa ner oss får väl stå bredvid, imponeras och kanske få köpa lite kol så småningom.
Fler bilder finns här.

IMG_3847

120421_kolmila_003

120421_kolmila_003-2

120421_kolmila_032

120422_kolmila_003

120421_kolmila_064

120427_namnlöst_060

120427_namnlöst_131

Text och bild: Kristoffer Jäderberg

2 kommentarer:

  1. Det väcker minnen, och jag får en längtan att besöka dina platser du skriver om. Det här sista kommer jag inte riktigt ihåg vart Magnus Olles kojan finns.Den här bloggen är så värdefull, jag hoppas att det är många som hittar igen den.
    Tack snälla du, fortsätt.
    Lämnar lite styrka till dig som du kan använda vid behov.
    Vänligaste hälsning
    Margit Evertsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Margit! Det blir inte så mycket för mig men din uppmuntran gör mig glad och inspirerad.
      Och... Magnus Olle bodde i en koja (den grå som syns på bilden ovan) som ligger strax väster om Hillströms på Hian. Jättefint belägen på andra sidan åkern som är kantad av en stengärdesgård.

      Radera